Časté dotazy

1. Jak se mohu zaregistrovat?

Stačí se zastavit s občanským průkazem v knihovně, vyplnit přihlášku a zaplatit roční registrační poplatek podle aktuálního ceníku. Na počkání Vám vystavíme průkazku a můžete si půjčovat.

2. Jak si mohu prodloužit výpůjčky?

Můžete si vybrat z těchto možností:

  • po přihlášení ve Vašem čtenářském kontě
  • e-mailem na adrese knihovna@knihovna-uo.cz, prosím uvádějte celé jméno a číslo průkazu
  • telefonicky během provozní doby knihovny, telefonní čísla naleznete na stránce s kontakty
  • zastavit se s průkazkou v knihovně a požádat obsluhu u pultu

3. K čemu slouží rezervace?

Je možné rezervovat pouze půjčený dokument. Potřebujete k tomu číslo průkazu a datum narození v požadovaném formátu. Rezervovat si můžete titul prostřednictvím katalogu a tlačítka Rezervace. Jakmile bude titul vrácen do knihovny, zašleme Vám e-mail (případně korespondenční lístek) a dokument pro Vás bude v knihovně na 14 dní odložen. Cena této služby je 10 Kč. Pokud si rezervovaný titul nevyzvednete, vracíme jej zpět do fondu. Tím nezaniká povinnost uhradit poplatek 10 Kč. Rezervaci je možné zrušit předtím, než bude titul zpět v knihovně. Rezervaci je možné zrušit několika způsoby:

  • po přihlášení ve Vašem čtenářském kontě
  • e-mailem na adrese knihovna@knihovna-uo.cz, prosím uvádějte celé jméno a číslo průkazu
  • telefonicky během provozní doby knihovny, telefonní čísla naleznete na stránce s kontakty
  • zastavit se s průkazkou v knihovně a požádat obsluhu u pultu

4. Co mám dělat, když ztratím vypůjčený dokument?

Prosíme Vás o zakoupení stejného dokumentu jako náhradu. Ve výjimečných případech po konzultaci s knihovnou, je možné dodat jiné vydání titulu. Pokud se Vám nepodaří titul sehnat, požadujeme náhradu ve výši – cena dokumentu + 100 Kč. Při ztrátě časopisu pak cena dokumentu + 10 Kč. Viz ceník.

5. Co mám dělat, když ztratím průkazku?

Nahlaste ztrátu v knihovně a vystavíme Vám novou průkazku na základě občanského průkazu. Cena je 20 Kč.

6. Jak se mohu přihlásit do svého čtenářského konta?

Pomocí přihlašovacího jména a hesla. Přihlašovací jméno je zpravidla shodné s e-mailovou adresou, pokud e-mail nemáte, je možné jej nastavit po dohodě s pracovníky knihovny. Heslo si můžete zvolit sami, pokud ještě heslo nemáte, nebo jste jej zapomněli, můžete si jej nastavit zde, nebo při návštěvě knihovny.

7. Proč mi nefunguje prodloužení v mém čtenářském kontě?

  • Máte některý titul půjčený déle než 3 měsíce.
  • Máte ve svém kontě neuhrazený poplatek – registraci, upomínku.

8. Na jak dlouho si mohu vypůjčit dokumenty?

Dokumenty půjčujeme na 1 měsíc, poté je třeba výpůjčku prodloužit (viz otázka Jak si mohu prodloužit výpůjčky?). Celkem můžete mít dokumenty půjčené 3 měsíce. Pokud překročíte tento časový limit, dojde k zablokování Vašeho čtenářského konta a není možné si půjčit, dokud nejsou knihy vráceny.

9. Kolik dokumentů si mohu půjčit najednou?

Naše knihovna neurčuje žádný limit, můžete si půjčit, kolik unesete. :)

10. Našel jsem knihu v katalogu, ale jak ji najdu na regále?

Knihy v našem fondu jsou rozdělené na beletrii a naučnou literaturu. Beletrii hledejte podle příjmení autora. Pokud u požadovaného titulu není autor uveden, hledejte podle názvu. Naučná literatura je opatřena signaturou, která se zobrazuje v katalogu. Jedná se o číslo (třídění dle oborů) a písmena (autor případně název dokumentu), např. 159.9 PRE. Titul pak podle ní najdete v příslušném regále. Pokud tam požadovaný dokument není, požádejte obsluhu o pomoc.
V katalogu níže pod názvem dokumentu najdete i oddíl "Jednotky" - zde v nadpisu uvidíte oddělení - pokud se zde píše "Sklad", nehledejte prosím vůbec knihu ve volném výběru ale rovnou běžte za obsluhou, rádi Vám knihu přineseme. Také zde vidíte "Stav" - je-li "Vypůjčeno", nezbyde Vám než počkat, případně si titul rezervovat (což lze provést tlačítkem hned nad přehledem všech jednotek). Pokud má kniha alespoň u jednoho exempláře zelený nápis "Dostupné", pak ve sloupci "Umístění" uvidíte, kde přesně je kniha zařazena (Beletrie, Naučná literatura + číselná signatura, ...).

11. Potřebuji knihu, která není ve vaší knihovně, co mám dělat?

Tento titul Vám můžeme zprostředkovat meziknihovní výpůjční službou z jiné knihovny ČR či ze zahraničí. Můžete nám také zaslat tip na zakoupení této publikace. Jeho pořízení bude na zvážení knihovny.

12. Mohu si půjčovat i bez registrace?

Ne. Naše knihovna neumožňuje ani jednorázové výpůjčky. (Viz otázka Jak se zaregistrovat?)

13. Půjčujete také noviny a časopisy?

Ano, kromě posledního čísla, které je k dispozici pouze k přečtení v knihovně. Starší čísla novin a časopisů půjčeme stejné jako ostatní dokumenty (viz otázka Na jak dlouho si mohu vypůjčit dokumenty.) Výjimku tvoří časopis Chip, jehož CD půjčujeme již ihned po vydání. V tuto chvíli (léto 2019) pro Vás odebíráme sedmero novin a 121 časopisů. Pro aktuální přehled stačí nahlédnout do našeho katalogu: zde jsou vyfiltrovány časopisy, a zde najdete veškeré noviny.

14. Za jakých podmínek mohu v knihovně používat internet?

Internet je k dispozici registrovaným i neregistrovaným čtenářům (pokud jsou všechny stanice obsazeny, uvolněte prosím po čtvrthodině své stanoviště dalšímu zájemci). Je zde také možnost volného bezdrátového připojení (Wi-Fi). Naši pracovníci Vám rádi poradí či pomohu v případě nesnází.

15. Mohu přinést knihy, které již nepotřebuji a věnovat je knihovně?

Ano, rádi se pokusíme zajistit další život osiřelým knihám. Knihovna tyto knihy přijímá jako dary a neposkytuje za ně žádnou náhradu. Rozhodnutí o jejich dalším využití je pak ale zcela v kompetenci knihovny. Zajímavé tituly obohatí náš fond, pokud o knihu nemá zájem ani žádná ze spřátelených knihoven či institucí, najde Vaše kniha další čtenáře třeba prostřednictvím veřejných knihovniček (které najdete třeba na nádražích, čekárnách, městských úřadech a jinde) či ve volném výběru v našem vestibulu.

Poslední aktualizace stránky: 8. 3. 2022